معرفی رشته علوم تربیتی
موضوع رشته علوم تربیتی، تعلیم و تربیت انسان و به طور کلی آموزش است که فعالیت آن شامل آموزش و پرورش، آموزش عالی و آموزش نیروی انسانی در سازمانها میشود. به عبارت دیگر هرجا صحبت از آموزش باشد، رشته علوم تربیتی هم در آنجا حضور دارد. علوم تربیتی با فرایندهای یادگیری انسانها سروکار داشته و برای تربیت نیروهای حوزه های آموزشی کشور پدید آمده است.
این رشته ناظر بر جنبههای مختلف آموزش و پرورش انسان و دانشها و نظریههای مربوط به آن است. به بیان دیگر علوم تربیتی مجموعهای از علوم است که از طریق شناخت و استفاده دقیق از آنها میتوان به رموز شناخت و هدایت استعدادها پی برده و مسیر تعالی و سعادت انسانها را هموار نمود. از آنجا که این رشته به مسائلی از جمله انسان و جنبههای آموزش و پرورش در او میپردازد، با دروسی نظیر فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت سروکار دارد.
دوره کارشناسی علوم تربیتی
هدف از این دوره تربیت کارشناسانی آشنا با اصول، نظریهها و روشهای تعلیم و تربیت است که بتوانند در آموزش و پرورش، برنامهریزی آموزشی، مشاوره تحصیلی، سنجش و ارزشیابی، و مدیریت آموزشی فعالیت کنند. قبلا این رشته در دوره کارشناسی گرایش داشت اما امروزه گرایش خاصی در دوره کارشناسی وجود ندارد.
به طور کلی در دوره کارشناسی دانشجویان ۴ سال با مفاهیم کلی و عمومی رشته علوم تربیتی آشنا می شوند و برای تخصصی تر شدن علم خود باید در دوره کارشناسی ارشد یکی از گرایش ها را انتخاب کنند. در این دوره تعداد کل واحدها 140 واحد است که ۲۲ واحد آن عمومی، 20 واحد پایه، 70 واحد اصلی، 18 واحد تخصصی و همینطور ۱۰ واحد اختیاری می باشد.
از جمله گرایش های علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد شامل، تکنولوژی آموزشی، برنامه ریزی درسی، مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی، فلسفه تعلیم و تربیت، تحقیقات آموزشی، برنامه ریزی آموزشی و ......می باشد.
کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی
این رشته، رشتهای است که طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامۀ درسی را به دانشجویان آموزش میدهد. فارغالتحصیلان این رشته، ازطریق آشنایی با نظریات برنامۀ درسی و فرآیند تولید برنامۀ درسی، علاوهبر طراحی و اجرا، میتوانند کیفیت برنامههای درسی موجود را بررسی کنند و برای اصلاح آنها در راستای هرچه بهتر محقق شدن اهدافِ درسی، اقدام کنند.
درسهایی که در رشتۀ برنامهریزی درسی با آنها سروکار خواهیدداشت، شامل این موارد میشود؛ اصول و برنامهریزی درسی، نظریههای یادگیری و الگوهای تدریس، طراحی و تدوین برنامۀ درسی، برنامهریزی درسی در آموزش پیشدبستانی و دبستان، برنامهریزی درسی دورۀ متوسطه، برنامهریزی درسی در آموزش عالی.